Zajęcia dodatkowe

Arteterapia-terapia przez sztukę

wyzwalanie naturalnej ekspresji dziecka

Zobacz opis

Arteterapia to oddziaływanie na dziecko poprzez sztukę o uzdrawiającym znaczeniu. Celem tych zajęć jest poprawienie samopoczucia psychicznego, pogłębienie znajomości samego siebie, nawiązanie kontaktu z otaczającym światem.

Dziecko za pomocą różnych technik plastycznych,ma możliwość wyrażanie siebie, tego co odczuwa, doświadcza, przeżywa.

Stosuje się tutaj najczęściej takie techniki, jak:

        malowanie pędzlem
        malowanie palcami, całymi dłońmi
        malowanie „mokre w mokrym”
        odbijanie plam, kształtów
        rozdmuchiwanie farby przez rurkę, malowanie nitką
        składanie papieru (origami)
        lepienie z gliny, masy solnej, papierowej, modeliny
        rzeźbienie
        wycinanki
        wyplatanie
        haft i wiele innych

Zastosowanie prostych, atrakcyjnych technik plastycznych, które przynoszą ciekawe i pozytywne rezultaty pomaga przełamać wewnętrzne blokady i otwiera dziecko na zabawę i eksperymentowanie. W miejsce kompleksów i lęku stopniowo pojawia się ciekawość, swoboda działania, radość z efektu, wiara w siebie i motywacja do dalszego wysiłku. Dzieci doświadczają poczucia sprawstwa, a zarazem uznania. W zależności od działalności plastycznej i stosowanych technik można wpływać na rozwój różnych sprawności i umiejętności dziecka.


Klub Małego Einsteina

zajęcia badawcze dla dzieci

Zobacz opis

Dzieci mają naturalną potrzebę odkrywania, zrozumienia świata – zadają pytania tworzą definicje na miarę swojego rozumienia rzeczywistości, wszystkiego chcą dotknąć, spróbować, budują własne teorie. Jak zachować w dzieciach tę naturalną potrzebę zadawania pytań, jak rozwijać ich ciekawość? Współczesna pedagogika podsuwa rozwiązanie – trzeba dać dzieciom przestrzeń do samodzielnego eksperymentowania, poszukiwania odpowiedzi. A czy poznawanie świata musi być nudne i nieciekawe? Otóż dziecko tym łatwiej poznaje świat i jego tajniki im w bardziej prosty i dostępny dla niego sposób jest on mu pokazany. Zatem za pomocą szalonych eksperymentów, mnóstwa zwariowanej zabawy i wygłupów dzieci zgłębiają na naszych zajęciach tajniki wiedzy naukowej.

Podstawowym zadaniem naszych zajęć jest zaciekawienie dzieci zachodzącymi zjawiskami w otaczającym ich świecie. Dzieci chcą zrozumieć świat na miarę swoich możliwości. Zatem nie zaciekawimy ich banalnymi opowiadaniami czy wygłaszaniem referatów naukowych. Uważam, że zamierzony efekt uzyskamy poprzez zabawę i szalone eksperymenty. Na naszych spotkaniach mali badacze będą mieli okazję:
– przeprowadzić proste doświadczenia, eksperymenty oraz obserwacje
– stawiać hipotezy i sprawdzać ich prawdziwość
– rozwijać wyobraźnię
– przeprowadzać wywiad, szukać różnych źródeł wiedzy.

Brzmi dość poważnie! Niemniej jednak eksperymenty nie muszą być skomplikowane. Małe dzieci same eksperymentują jeśli wiedzą czy też domyślają się, że coś ciekawego może się zdarzyć. Tylko długotrwałe, bezowocne badanie metodą prób i błędów, prowadzi do wygaśnięcia zapału. Tymczasem prowadzenie doświadczeń z osobą dorosłego może przedłużyć nie tylko sam proces poznawania świata przez dzieci, ale również zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa. Potrzebny jest dorosły, który swoją postawą zainspiruje dziecko do kontynuowania samodzielnych doświadczeń dostarczając mu pomysłów (co z czym połączyć), będąc przy dziecku i obserwując to co robi.


Picasso w trampkach

zajęcia plastyczne dla dzieci

Zobacz opis

Picasso w trampkach zajęcia inspirujące do działań plastycznych i twórczego myślenia. Rysuj, maluj, wycinaj, naklejaj, odbijaj! Stwórz kubistyczny portret jak Picasso, dorysuj uśmiech Monie Lizie, złap tęczę za pomocą kartki, zabierz linie na saper, zrób kolaż w stylu Matisse’a i stworki z odcisków palców. Uruchom wyobraźnie i przekonaj się, że sztuka jest cudowną przygoda.


Bajkuś Dance

zajęcia taneczne dla dzieci

Zobacz opis

Zajęcia taneczne „Bajkuś Dance” prowadzone w ramach dodatkowego wzmacniania uzdolnień i talentów dzieci przeznaczone są dla dzieci wyróżniających się dobrą pamięcią ruchową, poczuciem rytmu, swobodą ruchu. Ponadto „Bajkuś Dance” stanowi wzbogacenie treści programowych zajęć tanecznych z zakresu pakietu podstawowego.

Prowadzący zajęcia stara się dobierać podkłady muzyczne odpowiednio tak, aby pobudzały już one same w sobie dziecko do aktywności a przy okazji dostarczały im dużo radości i przyjemności. Podczas zajęć wykorzystywane są swobodne zabawy taneczne, które oswajają dziecko z utworem muzycznym, do którego będzie tworzony układ taneczny. Instruktor wykorzystując aktywne techniki nauki układów, prezentuje dzieciom bloki ruchowe, które powtarzają i utrwalają w efekcie komponując cały układ taneczny.

Aktywność instruktora i tancerza ukierunkowana jest na osiągnięcie celu jakim jest komponowane prezentacji konkursowych – pokazowych. W trakcie roku  przedszkolnego mali bajkusiowi tancerze zebrani w reprezentacyjną formację taneczną biorą udział w licznych konkursach tanecznych organizowanych na terenie Bydgoszczy.

 


I ty możesz zostać baletnicą w jeansach

zajęcia taneczne dla dzieci

Zobacz opis

Dobór treści programowych zajęć tanecznych jest dostosowany do potrzeb oraz zainteresowań zgodnych z poziomem rozwojowym uczestników spotkań, czyli dzieci w wieku przedszkolnym. Treści programowe są wprowadzane stopniowo w myśl zasady stopniowania trudności.

Potrzeba ruchu jest naturalną prawidłowością jaką dziecko wykazuje w wieku przedszkolnym. Działania jakie podejmują tzn. bieganie, skakanie, wymachiwanie rękami, nogami, turlanie się itp. są wynikiem odczuwanej potrzeby ruchu. Zajęcia taneczne są jedną z wielu z form ruchu w trakcie, których dziecko ma możliwość zaspokoić jedną z podstawowych potrzeb jaką jest wspomniana potrzeba ruchu. Ponadto podczas zabawy na zajęciach tanecznych dzieci śpiewają, tworzą własne układy, odprężają się. Rozwijane są również indywidualne zdolności uczestników zajęć tanecznych. Zajęcia tego typu pozwalają na ujawnienie inicjatywy dzieci aktywności oraz ich samodzielności.

Zabawowa forma zajęć sprzyja odprężeniu, łagodzi napięcia, likwiduje źródła frustracji. Dzieci wyzbywają się kompleksów, krępacji, stają się śmielsze, są spontaniczne, integrują się z grupą, podwyższa się ich samoocena.

Zajęcia taneczne poprzez stałą obecność muzyki przyczyniają się do tego, iż ruchy wykonywane rytmicznie stają się ruchami intensywnymi, przez co poprawiają motoryczność dziecka, kształtują pamięć ruchową oraz podnoszą jego sprawność ruchową. Taniec kształtuje precyzję ruchów, doskonali ich koordynację. Ruch taneczny dziecka staje się lekki, sprężysty, płynny oraz gibki.

Dzieci bardzo lubią dzielić się swoją radością z świeżo nauczonych tańców, piosenek czy wierszyków toteż chętnie opowiadają o swoich przeżyciach innym kolegom, rodzicom czy dziadkom. Podczas zajęć tanecznych mają one możliwość nauczenia się szeregu nowych rzeczy jak obroty, podskoki, marsze, całe układy taneczne, które mogą śmiało przedstawiać swoim bliskim. Pięknym ukoronowaniem tanecznych popisów dzieci będą organizowane przez przedszkole występy w trakcie, których przedszkolaki będą miały okazję do zaprezentowania się i pokazania jak potrafią tańczyć oraz ile przyjemności im to sprawia.


Rośnij prosto przedszkolaku

gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna

Zobacz opis

Przyczyny i zapobieganie powstawania wad postawy u dzieci.

W ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost występowania wad postawy u dzieci. Statystyki są alarmujące – ponad 80 procent dzieci ma płaskostopie, koślawe kolana i krzywy kręgosłup. Główną przyczyną tego stanu rzeczy należy upatrywać w zmianie naszego trybu życia – z aktywnego ruchowo na tzw. sedenteryjny (siedzący). Nasze dzieci od kilku do kilkunastu godzin dziennie przebywają w pozycji siedzącej. Siedzą w szkole, podczas odrabiania lekcji i zajęć dodatkowych, a kiedy uwolnią się już od obowiązków najchętniej „odpoczywają” również w pozycji siedzącej – czytają, oglądają TV, grają na komputerze.

Siedzący tryb życia wpływa negatywnie na rozwój młodego człowieka, powoduje osłabienie siły mięśni i obniżenie ogólnej sprawności i wydolności organizmu. Konsekwencją tego jest pojawienie się zaburzeń postawy ciała, które nieleczone, z czasem pogłębiają się i utrwalają w postaci poważnych wad postawy. Rodzice muszą być świadomi, że jeśli lekarz stwierdził u dziecka wystąpienie wady postawy, to nie minie ona wraz z jego rozwojem. Z tych wad się nie „wyrasta”.

Większość wad postawy to schorzenia nabyte, dlatego też należy im zapobiegać. Natychmiastowe korygowanie wcześnie wykrytej nieprawidłowości gwarantuje szybką poprawę i cofnięcie się zmian.

Jak zapobiegać wadom?

Większość dzieci przychodzi na świat ze zdrowym kręgosłupem, nogami i stopami. Co zrobić, by zachowały prawidłową postawę? Recepta na sukces brzmi: więcej ruchu i odpowiedni styl życia. Jeśli chcemy, by nasze dzieci miały piękną sylwetkę, nie garbiły się i były zdrowe, musimy postawić na profilaktykę. Aby do minimum ograniczyć możliwość wystąpienia wad postawy, musimy od momentu przyjścia dziecka na świat stymulować je do prawidłowych zachowań. Należy zatem stwarzać niemowlęciu okazję do aktywności ruchowej, kładąc je na brzuszku, umożliwiając pełzanie, raczkowanie, podciąganie się do pozycji stojącej, kiedy jest na to gotowe. Gdy unosi głowę i raczkuje, ćwiczy swój kręgosłup, a także mięśnie brzuszka. Nie powinno się sadzać maluszka za wcześnie ani stawiać na nogi, gdy sam tego jeszcze nie robi.

Zbyt wczesne pionizowanie dziecka i wkładanie go do chodzika, kiedy kręgosłup nie jest jeszcze dobrze ukształtowany, może przyczynić się do powstania wad postawy w przyszłości. Wymuszona pozycja pionowa, którą przyjmuje dziecko w chodziku, obciąża stawy, może niekorzystnie wpływać na ukształtowanie kośćca, pracę mięśni i utrudniać rozwój zmysłu równowagi.

Należy stworzyć dziecku odpowiednie warunki odpoczynku i snu w wygodnym, ale i zdrowym łóżku. Dziecko powinno mieć własne łóżko, dość twardy, nieuginający się materac i małą poduszeczkę. Należy zadbać o dobrą postawę, podczas gdy dziecko siedzi przy stole lub biurku. Blat stołu powinien być kwadratowy lub prostokątny, a nie zaokrąglony.

Dziecko musi być wyprostowane, a jego tułów oddalony od brzegu biurka 3-5 cm, głowa nieznacznie pochylona (najlepsza odległość oczu od blatu to 30-35 cm). Nogi powinny całymi stopami dotykać podłogi. Przedramiona mają leżeć na blacie, ale łokcie powinny nieco wystawać poza jego brzeg. Zeszyt lub kartka ma leżeć na wprost klatki piersiowej, a jeśli dziecko pracuje przed komputerem, monitor powinien być ustawiony na wprost twarzy, a nie z boku.

Światło powinno padać na biurko z lewej strony. Wysokość krzesełka powinna odpowiadać długości podudzi, a oparcie podpierać odcinek lędźwiowo-piersiowy kręgosłupa. Dobre biurko i krzesło powinny rosnąć wraz z dzieckiem. Najlepiej więc kupić takie meble, które mają możliwość regulowania wysokości.

Trzeba zadbać o to, żeby dziecko dużo chodziło i biegało (po naturalnym nierównym terenie – łące, poszyciu leśnym, plaży), by pływało, grało w piłkę, jeździło na rowerze – krótko mówiąc: zażywało ruchu, a nie tkwiło godzinami przed telewizorem czy komputerem. Należy likwidować złe nawyki u dziecka: siedzenie z podwiniętą nogą, w tzw. siadzie „W”, z nogą założoną na nogę; noszenie plecaka na jednym ramieniu. Podczas codziennych czynności dziecka trzeba korygować jego sylwetkę, aby wyrobiło sobie nawyk przyjmowania prawidłowej postawy ciała – głowa uniesiona wysoko, ściągnięte łopatki, wciągnięty brzuch, napięte pośladki.

Bardzo ważne jest właściwe ubieranie dziecka. Zbyt ciasne ubranie oraz źle wyprofilowane lub za małe buty ograniczają swobodę ruchów i sprzyjają powstawaniu wad postawy. Nie należy kupować dziecku obuwia z tzw. wkładką ortopedyczną. O tym, czy jest ona w ogóle potrzebna Twojemu dziecku, może decydować jedynie ortopeda. Należy zadbać o odpowiednie odżywianie i niedopuszczanie do powstania nadwagi, gdyż jest to dodatkowe obciążeni dla kręgosłupa.


Język niemiecki

nauka i zabawa językiem niemieckim

Zobacz opis

Nauka języka niemieckiego w naszym przedszkolu oparta jest na programie autorskim „ Deutsch im Kindergarten”. Program ten jest skierowany do dzieci uczęszczających do przedszkola, które chcą się bawić językiem niemieckim. Wykorzystuje on naturalne predyspozycje dziecka do przyswajania i poznawania elementów języka obcego: spontaniczność, wrażliwość, działanie intuicyjne, potrzebę ruchu, jak również krótkotrwałą koncentrację. Realizacja poszczególnych tematów opiera się przede wszystkim na zabawie, która w wieku przedszkolnym stanowi główną aktywność dziecka. Wczesne rozpoczęcie nauki języka obcego kształtuje u dzieci pozytywny stosunek do innych kultur i języków, a także stanowi bazę dla późniejszych doświadczeń w tej dziedzinie. Otwiera także drzwi do przyjaźni, wiedzy i świata. Dzieci poprzez gry, zabawy i odpowiednio dobrane pomoce dydaktyczne zadziwiająco szybko zaczynają rozpoznawać i reagować na komunikaty w języku obcym.


Metoda Dobrego Startu

zajęcia rozwijające społecznie

Zobacz opis

Podczas zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu nasze przedszkolaki:

  • rozwijają umiejętności społeczne poprzez uczenie się pozytywnych relacji z innymi osobami
  • uczą się wskazywać części ciała, rozumieć terminy prawa-lewa i posługiwać się nimi w odniesieniu do części własnego ciała i innej osoby
  • rozumieją i stosują wyrażenia określające stosunki przestrzenne i kierunek ruchu: nad, pod, za, przed, wewnątrz, na zewnątrz, na prawo , na lewo, w górę , w dół, przed siebie itd.
  • wzbogacają słownictwo, uczą się wymowy trudnych słów
  • wyróżniają zdania z tekstu, słów ze zdania, budowania zdań poprawnych gramatycznie
  • różnicują głoski  i słowa zbliżone fonetycznie
  • dokonują analizy i syntezy głoskowej i sylabowej – rozwijają słuch fonematyczny
  • rozwijają motorykę dużą i sprawność fizyczną podczas biegania, skakania, ćwiczeń równoważnych
  • pracują nad sprawnością manualną wykonując ćwiczenia dłoni i palców
  • rysują wzory , litery, cyfry (element wzrokowy) koordynując czynności motoryczne ( element ruchowy) z rytmem ( element słuchowy), a w konsekwencji piszą litery.

Plastyka

zajęcia artystyczno-plastyczne

Zobacz opis

Dodatkowe zajęcia artystyczne skierowane są do dzieci, które czerpią radość i przyjemność podczas: rysowania, malowania, kreatywnych działań twórczych i chcą rozwijać swoje talenty plastyczne. Zależy nam, aby były to zajęcia kreatywne, rozwijające wyobraźnię twórczą, nieszablonowe, podczas których dzieci będą rozwijały swoją wrażliwość na piękno i indywidualny styl.

Zajęcia odbywają się w małych grupach: maksymalnie do 8 osób, co pozwala na dostosowanie pracy do indywidualnych potrzeb dzieci.

Pozwól, aby Twoja pociecha z naturalną spontanicznością i uśmiechem wkroczyła w świat sztuki bez uprzedzeń!